יום שלישי, 20 במאי 2014

"אני? אלוף ווימלבדון? כנראה שזה חייב להיות סוף העולם".

זה לא נגמר עד שזה נגמר.. 
מאת עמיחי אלון

רבים מאיתנו אוהבים סיפורי סינדרלה, על אנשים שבאו משום מקום ובכוח הרצון והנחישות כבשו את הפיסגה וצלחו את דרכם הארוכה והכמעט בלתי אפשרית .
קל לנו לפרגן לסיפורים כאלה ואלה מוכיחים לנו כי הכל אפשרי.הסיפור הבא הוא לא סיפור סינדרלה בהכרח, אבל ללא ספק אגדה, אגדה שראינו במו עינינו.
וכמו אגדות מפוארות גם האגדה הזאת מתרחשת במקום אקסקלוסיבי ,על כר הדשא של טורניר הטניס היוקרתי בעולם במועדון הטניס המלכותי בווימבלדון,אנגליה.
טורניר ווימבלדון הנערך כל שנה בסוף חודש יוני, הוא טורניר הטניס הנחשב והמפורסם בסבב הטניס המקצועני בעולם, בכל שנה יעלו על הדשא המטופח של האצטדיון  המרכזי כל  צמרת הטניס העולמית, ואף שחקן לא יוותר על האפשרות לשחק בטורניר הנחשב. הטורניר הוותיק העמיד כבר 126 אלופים מאז היווסדו בשנת1877 (לא שוחק בשנים שאנגליה היתה מעורבת במלחמות) רובם ככולם, שחקני הטופ 5 בדרוג ATP המצטבר ונדיר לראות שחקן שמראש לא היה מיועד להגיע לשלבים הגבוהים,מתקדם לשם ומנצח ובטח לא את משחק הגמר (או במקרה הזה מגיע בכלל לטורניר עצמו)
טורניר וויבלדון, הוא אחד מארבעת הטורנירים הנחשבים בסדרת ה "גראן סלאם"(רולאן גרוס בפריס, אליפות ארה"ב הפתוחה בניו יורק. ואליפות אוסטרליה הפתוחה במלבורן) שמאופינת במשחקים ארוכים ומתישים אשר דורשים מהשחקנים יכולת מנטאלית יוצאת מן הכלל, כושר גופני מושלם וכמובן כישרון טניס אדיר, המשחקים בווימבלדון ,בסבב הגברים, נערכים בשיטת 'הטוב מחמש מערכות' ומשחקי השלבים הגבוהים משוחקים סביב החמש שעות ברציפות למשחק , כאשר לרוב הבדלי הרמות בין השחקנים הם קטנים ונצחונות נלקחים בנקודות בודדות ובדמעות כבדות.
ההיסטוריה המפוארת של משחקי הגמר לאורך השנים ידעה מעט מאוד הפתעות, במקרים נדירים יעפילו למשחק הגמר טניסאים מהעשירייה השנייה של הדרוג והסיכוי שלהם לנצח ולהחזיק את הגביע היוקרתי נמוכים מאוד, קל וחומר שמדובר על טניסאים לא מדורגים כלל או כאלה שנמצאים הרחק מרשימת 100 המדורגים הראשונים בעולם. אבל בסיפור הבא כל העובדות והחוקים האלה מופרכים וכמו סיפורים מהאגדות תמיד יש אפשרות שהצפרדע תהפוך לנסיך שיישא את הנסיכה היפה לאישה והם יחיו באושר ועושר, זה יפה ופשוט באגדות אבל במציאות זה יותר מורכב ובטח בסיפור שלנו..
הטניסאי הקרואטי גוראן איבניסביץ ששמו בוודאי לא מוכר לרבים מכם, היה אומנם שחקן מוביל בצמרת הטניס העולמית בשנות התשעים, הוא הגיע לדרגים הגבוהים ואף בילה לא מעט שבועות בצמרת הדירוג של העשירייה הראשונה והחזיק בדירוג שיא כמדורג 2 בעולם בשנת 94. הוא היה מוכשר ומוערך ואף אהוד מאוד על קהל חובבי הטניס בעולם, בשל חביבותו וחוש ההומור הידוע שלו, אבל עם כל אלה ,שניחן בהם ידידינו,  רבים יגידו  כי גוראן איבנסביץ הוא איש  חסר מזל.
בתרבות המקצוענית של הטניסאים ישנו מדד אחד שמוביל והוא הנחשב מכולם, האם יש לך תואר "גראן סלאם"?  אתה יכול להיות טניסאי מוכשר ונהדר, לנצח ולהוביל את הדירוג ולזכות בפרסים רבים, אבל אם לא זכית באחד מארבעת הטורנירים הנחשבים, סביר שתישאר מחוץ להיכל התהילה של הטניס העולמי ,לא יזכרו אותך ודבר לא יעזור לך לשנות את זה.
גוראן איבניסביץ כנראה הבין את זה, שלוש פעמים הוא יגיע למעמד הגמר בטורניר היוקרתי ביותר בווימבלדון(92,94,98) ,שלוש פעמים הוא יפסיד, שלוש פעמים הוא יחזור הביתה ללא התואר, שלוש פעמים הוא ישאיר את כרטיס הכניסה שלו להיכל התהילה אצל מישהו אחר.  אחרי הפעם השלישית בה יפסיד הוא יפצע ,ישקע לדיכאון וישקול  לפרוש מטניס מקצועני, אבל כנראה שכל אלה לא יעמדו בפניו והוא ישאר נחוש בכל זאת ,בשלהי הקרירה שלו, להשיג את מה שמגיע לו ,כנראה יותר מכולם, זכייה נכספת בתואר "גארן סלאם" ראשון בקריירה.
ביוני של שנת 2001 כאשר הוא מדורג במקום ה125 בעולם, רחוק מאוד מצמרת הטניס ללא אפשרות להיכנס לטורניר ווימבלדון כשחקן מדורג, בזמן שעולם הטניס כבר הכתיר גיבורים חדשים וכנראה שכח אותו, החליטו מארגני הטורניר להעניק לו "wild card" (כרטיס חופשי) שכבדרכם של האנגלים הוא בעצם מחווה ג'נטלמנית לטניסאים מוערכים לשחק בטורניר בפעם האחרונה לפני פרישתם, איש מהם לא חשב כי הטניסאי המתבגר והמחלים מפציעה יקבל את ההזמנה ויבוא ללונדון לעשות את מה שהיה עד אז הבלתי אפשרי.
ביוני 2001 יתייצב איבנסביץ' על כר הדשא המכובד של ווימבלדון כאשר הוא בן 30 , שיא הקרירה שלו כבר מזמן מאחוריו, הוא שקוע בחובות כספיים כבדים בשל ניהול כושל של כספיו ע"י אביו, ובשלוש השנים האחרונות מאז הפסיד את משחק הגמר האחרון שלו בווימבלדון, הוא ידרדר עצמו כל הדרך עד המקום ה125 הפחות מכובד ויעמוד לפני פרישה כואבת מטניס מקצועני ללא תואר "גראן סלאם".
אבל אז כנראה קרה משהו, או שברגע האחרון אלוהי הטניס התעורר והחליט כי אי אפשר לתת לשחקן המופלא הזה ללכת הביתה ללא מקומו הראוי בהיכל הטניס העולמי, איבנסביץ' הופיע לטורניר כמי שאין לו מה להפסיד ובעזרת חבטת ההגשה האימתנית שלו ויכולת מנטאלית נדירה ,שנמצאת רק אצל הטובים ביותר, הוא טיפס את כל השלבים עד משחק הגמר, כאשר בדרך הוא מדיח רשימה מכובדת של שחקנים מובילים כולל מאראט ספין הרוסי וטים הנמן הבריטי מהעשיריה הראשונה ועד משחק הגמר נגד האוסטרלי פטריק ראפטר המדורג 3 בעולם לו הפסיד איבנסביץ כבר גמר אחד בוומבלדון.
 במשחק גמר דרמטי שכלל טניס אגרסיבי ומערכה חמישית מורטת עצבים שהתארכה עד 9:7 יזכה איבניסביץ בטורניר ווימבלדון ולראשונה בתולדות הטורניר יעמוד שחקן לא מדורג ויניף את התואר הנכסף ביותר בעולם הטניס.

בסיום המשחק אמר "אני מאושר בצורה שקשה לי לבטא ואני שמח שהמזל היה איתי, אני מקווה שלא יעירו אותי עוד מעט ויגידו לי ששוב לא זכיתי בווימבלדון".
גוראן איבנסביץ אלוף ווימבלדון 2001
מאת עמיחי אלון סמנכ"ל לפיתוח עסקי ומדיה בית ציוני אמריקה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה